Przygotowanie pliku

Wskazówki dotyczące projektowania

Dzięki poniższym wskazówkom i informacjom łatwiej wykonasz poprawny plik z wykorzystaniem zalet druku cyfrowego. Materiał ten porusza kwestie takie jak: prawidłowy rozmiar, dobranie odpowiedniej formy uszlachetnienia, właściwości toneru, jednorodność druku i wiele więcej.

1. Rozmiar, spady, marginesy
Ulotka DL

Odpowiednie wymiary

Wprawdzie możliwy jest wydruk w dowolnym rozmiarze (do formatu A3), jednak najbardziej optymalne i opłacalne w produkcji są formaty z szeregu A (A4, A5, A6 itd.), DL oraz kilka specyficznych formatów jak np. 140 x 140 mm. Niestandardowe rozmiary – choć czasem mniejsze – mogą prawie podwoić koszt wydruku.

Na początku pracy z plikiem ustal rozmiar pola roboczego. Jeśli masz możliwość wyboru dowolnego formatu, skorzystaj z tych najbardziej standardowych.

Marginesy i spady

Spady są niezbędne do prawidłowego wycięcia wydruków. Rozpoczynając pracę z plikiem od razu ustaw spady na 3mm i zadbaj o to, aby zawierały się w nich wszystkie elementy tła, które przylegają do krawędzi wydruku.

Unikaj ramek

Zachowaj odpowiedni margines: im większy wydruk, tym większy odstęp od linii cięcia. Unikaj ramek. W procesie produkcji arkusz wielokrotnie się przemieszcza. Mimo licznych kalibracji ta różnica w położeniu uwidacznia się, gdy dookoła wydruku znajduje się jakiekolwiek obramowanie.

2. Kolory i dwa rodzaje czerni
Kolory w druku cyfrowym

Mocne kolory

W druku cyfrowym najlepszy efekt osiągają zdecydowane, mocno nasycone kolory. Pastelowe odcienie kolorów i różne szarości tworzą pokrycie o mniejszej jednorodności. W miarę możliwości zalecamy nie stosować tego typu apli.

Symulacja na grafice obrazuje różnicę między mocno nasyconymi obszarami wydruku a szarym elementem, którego wyróżnia mniejsza jednolitość.

Czerń i wyświetlanie

W druku wyróżniamy dwa rodzaje czerni:
1. Zwykła czerń, która składa się tylko z czarnej farby (K=100%), ma zastosowanie do tekstów, zwłaszcza drobnych liter i znaków.
2. Głęboka czerń, czyli czarny (K=100%) z domieszką pozostałych kolorów (C=30%, M=30%, Y=30%). Głęboka czerń idealne nadaje się do apli i odpowiednio łączy się z grafikami jak np. fotografie użyte w projekcie.

Podgląd i symulacja

Aby mieć pełną kontrolę nad kolorami w pliku, zalecamy pracę w programie graficznym z symulacją wydruku (FOGRA39), w tym też druku czarnej farby. Dzięki temu łatwo odróżnisz rodzaje czerni użyte w projekcie.

rodzaje czerni w druku
3. Uszlachetnienie wydruku

Foliowanie - sposób na niedoskonałości toneru

Obszary o dużym pokryciu tonerem tworzą półmatową powierzchnię, która jest podatna na odciski palców. Krawędzie cięcia papieru, na których znajduje się pełen zadruk, mogą się także kruszyć. Z pomocą przychodzi foliowanie.

Folia błyszcząca zapewni Twoim wydrukom ochronę i wysoki kontrast obrazu. Folie matowe, w tym soft-touch i piaskowe, stworzą satynową, stonowaną powierzchnię, która zdecydowanie poprawi jednolitość apli. Należy jednak pamiętać, że im większa ilość toneru, tym mniejsza trwałość foliowania.

Dwie metody złocenia

W naszej drukarni mamy możliwość wykonania płaskiego wybiórczego złocenia. Elementy przeznaczone do złocenia zapisz na osobnej stronie w kolorze czarnym (K=100%). Minimalna zalecana grubość złoconej linii to ok. 1mm. Odradzamy stosowania złoconych apli.

Złocenie na papierze

Druk oraz złocenie znajdują się bezpośrednio na papierze i nie powinny się pokrywać ani do siebie przylegać. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku jasnych wydruków.

Foliowanie i złocenie

W tym przypadku pomiędzy nadrukiem na papierze a złoceniem znajduje się folia soft-touch. Dzięki temu złocenie można wykonać w dowolnym miejscu na zadruku. Skorzystaj z tej opcji, jeśli Twój projekt przewiduje ciemne lub każde inne w pełni zadrukowane tło.

Jak przygotować plik do złocenia

Niezależnie od rodzaju złocenia plik PDF powinien zawierać osobne strony dla wydruku CMYK i obszaru złocenia w kolorze K=100. Jeśli zamówienie nie przywiduje wydruku CMYK, należy przygotować jedynie czarną maskę złocenia K=100. Plik przeznaczony do złocenia i wydruk wygląda jak poniżej:

złocenie wybiórcze kraków

zadruk CMYK

złocone wydruki

czarna maska złocenia

złocenie wydruków

gotowy wydruk

Export pliku do druku

Gotowy projekt wyeksportuj do pliku PDF w standardzie X-3 lub X-4. Przed przekazaniem pliku upewnij się, że zawiera prawidłowe spady. Źle przygotowany plik może wyświetlać się w prawidłowy sposób w przeglądarce PDF (zależy od ustawień), co nie gwarantuje poprawnego wydruku.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania.